måndag 7 april 2014

Jag måste bara undersöka..

Jag växte upp i Jämtland och när jag som nyinvigd trädgårdsentusiast upptäckte att jag bodde i växtzon 3 och kunde odla dem mest härdiga medelhavsväxterna lockande vindruvsplantor, fikon och citrus. Eftersom det var för kallt ute när jag köpte dom på plantskolan så förvarade jag dom i extrarummet där dom fick spinn och tynade bort. Efter något år hittade jag vinet Zilga som skulle vara härdigt för högre zoner än min egen och hinna få mogna druvor i slutet av sommaren. Där började mitt intresse för druvor och vi har under de senaste åren samlat på oss ett par nio mer eller mindre härdiga sorters vin.

Hasansky sladki
Zilga
Somerset seedless


Sukribe
Spulga
Kuzminski sinni

Förra året fick vi druvor på sex av sorterna och i år efter en mild vinter så höjs förhoppningarna  att de andra tre också ska orka bära fram druvor.

Så till vårens ympningsprojekt som egentilgen började med att jag hade nästan en hel rulle ymptejp över sedan äppelympningen i början av april. Vinet beskär jag varje vårvinter och Zilgan är den som klarar sig bäst som stickling och får rötter på dem flesta pinnarna som sätts i vatten. Jag har ett par sorter som fryser ner rätt mycket under vintern och andra som är lite väl späda och svagväxande som jag skulle vilja se om det går att påverka så att dom blir mer härdiga och vigorösa. När man väljer ett äpple så väljer man också vilken grundstam som man vill att fruktsortsträdet ska stå på då grundstammen bestämmer egenskaper så som trädets storlek, acklimatisering till jordmån men även härdighet. Som exempel kan grundstammen B9 (äpple)  höja härdigheten för en sort med någon zon. Så då tänker jag att det måste väl vara så även för vin, det är i alla fall värt ett försök.

Jag väljer helt enkelt Zilga som grundstam då det är den härdigaste och mest vigorösa sorten hos mig. Därefter ympar jag på dem sorter som jag vill förändra egenskaperna hos i växtsätt och härdighet.

Det finns ett par funderingar som jag har kring kompatibilitet. Släkten och arter. Är arterna förenliga eller är de inte, det vet inte jag. Jag vet att till exempel Somerset seedless är framkorsad på ett par olika arter men det är genom kärnsådd och det behöver inte betyda att vede hos ympen växer ihop med grundstammen om dem inte är av samma art, eller är de så närbesläktade att det kommer att fungera? Det kan ligga Zilga i fatet, då Zilga är en ren Labrusca-druva, och jag kommer att välja att ympa de mest intressanta sorterna på grundstammar från Somerset seedless för att bredda experimentet. Somerset seedless är en en härdig sort så den tjänar sitt syfte i studiern.



Skarvympning med tunga i korthet.

Snittyta med tunga.

Ymp och grundstam sammanfogade.

Fixerar med ymttejp.



En videosnutt under arbetets gång där jag väljer att göra "hittepå-ympar". Jag har gjort liknande på äpple så jag vet att de fungerar så länge kambiumlagren är är sammanförda på åtminstone en långsida.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar