tisdag 23 oktober 2012

Gör om, gör rätt eller i alla fall på ett annat sätt.

Ett par veckor har gått sedan jag beskar de nyinköpta Amerikanska blåbärsbuskarna. På vinst och förlust avlövade jag grenarna och klippte ner dom till 15-20 cm och ställde dom i ett par glas vatten. Jag vet att det är ganska riskfyllt om inte dödsdömt att ta sticklingar nu för att sätta igång dom inne på hösten. Chansen att veden skjuter rötter är minimala och om så sker blir det ett sjå att hålla dem vid liv inomhus i fem-sex månader. I slutet av förra veckan upptäckte jag att det låg ljusa slöjor i och på vattnet i glasen, vad det var vet jag egentligen inte, kanske mögel.

Okej, vad gör jag nu då? Tjugotvå stycken Amerikanska blåbärsbuskar står i sina krukor på tomten. Jag gör ett överslag. Om ett par år är det bra att ha ytterligare ett par plantor och det kan vara intressant att göra ett nytt försök med nya komponenter.

Redan när jag skar till sticklingarna funderade jag på att tillföra honung till projektet. Jag har sett ett flertal amatörvideos på Youtube där de doppar sticklingens nedre del i honung.

Jag hörde mig för på Allt om trädgårds forum om honung som rotningsmedel. Fick synpunkter på honungens egenskaper och det visade sig även beprövat om än med försämrat resultat. 

I tråden fanns även en länk till Wikipedia som styrker honungens möjliga påverkan till rotning. Där det står "[1] Honey, though it does not contain any plant hormones, can also make an effective rooting substance."(länk), tack Kenneth på Söder. 

Jag fick också veta att en stickling först täpper igen/vallar över de ursprungliga ledningsbanorna/snittytan innan den bildar rötter, tack Bernt för lättbegriplig info och bild.

























Birgitta Blue, Amerikanskt blåbär, Vaccinium corymbosum

Så igår "diskade jag av" alla sticklingar med vatten och ställde dom i nya muggar med uppkokat vatten med lite honung (1 tsk honung till 2 liter vatten). Jag hade lite bråttom och tänkte mig inte för så vattnet var nog en 50-70 grader när jag släppte ner sticklingarna och hur/om det påverkar i negativ riktning har jag ingen som helst aning om men de lever och ser pigga och krya ut.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar